۵۵۰ واحد مسکن شهری در سال ۱۴۰۲ در خراسان رضوی واگذار شد پلمب یک سالن زیبایی به دلیل گران فروشی و تداخل پزشکی در یکی از خیابان‌های مشهد بازار گوشت رقابتی می‌شود | کاهشی‌شدن قیمت دام به‌زودی افزایش عرضه گوشت گرم قرمز وارداتی در بازار مشهد + قیمت خسارت هزار و ۵۴ میلیارد ریالی سیل به پل‌های خراسان رضوی افت ۱۷ هزار واحدی بورس با وجود محدودیت بیشتر دامنه نوسان | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ خرداد ۱۴۰۳) آیا تعیین سقف اجاره در تورم‌های زیر ۳۰ درصد امکان‌پذیر است؟ آخرین وضعیت فعالیت صنف طلا و جواهر در کشور تعیین سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن در مشهد به کجا رسید؟ شورای عالی مسکن در مشهد برگزار شد (۵ خرداد ۱۴۰۳) «دنا جوانان» ایران خودرو مرداد امسال روانه بازار می‌شود + مشخصات فنی آغاز توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم‌بازار در مشهد (۵ خرداد ۱۴۰۳) قیمت‌های عجیب رهن و اجاره در بولوار هاشمیه مشهد (۵ خرداد ۱۴۰۳) تمدید طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (شنبه، ۵ خرداد۱۴۰۳) علت افت قیمت سکه چه بود؟ (۵ خرداد ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ثبات متزلزل بازار (۵ خرداد ۱۴۰۳) ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته بذرپاش به استانداران برای تعیین سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن (۵ خرداد ۱۴۰۳) اتمام ثبت نام و عرضه خودرو‌های برقی امروز ۵ خرداد اعلام شرایط فروش فوری ایران خودرو با تحویل ۹۰ روزه + لینک ثبت نام (۵ خرداد ۱۴۰۳) ادامه کاهش دامنه نوسان در معاملات امروز | بورس زیر سایه انتخابات قفل تولید باز شد | تعداد واحد‌های تولیدی که در دولت سیزدهم احیا شد را ببینید پیش‌بینی بانک مرکزی برای تورم امسال چند درصد است؟ کارگر شرکت نیشکر هفت تپه: آقای رئیسی برای ما مثل پدر بود + فیلم شوک بخشنامه جدید وزارت صمت به واردکنندگان
سرخط خبرها

صنعت سنگ ایران در مسیر تهدید و توسعه | خراسان رضوی از نظر تنوع و ذخایر سنگی، رتبه یک کشور را دارد + فیلم

  • کد خبر: ۱۷۲۸۶۷
  • ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
صنعت سنگ ایران در مسیر تهدید و توسعه | خراسان رضوی از نظر تنوع و ذخایر سنگی، رتبه یک کشور را دارد + فیلم
به گفته کارشناسان حجم بازار جهانی سنگ ۳۵ میلیارد دلار است که سهم ایران از آن کمتر از یک درصد است. که با توجه به پتانسیل‌های بالای کشورمان در این حوزه چندان قابل قبول نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، صنعت سنگ ساختمانی یکی از صنایع مهم کشورمان محسوب می‌شود و ایران از لحاظ تنوع سنگ ساختمانی رتبه یک و از نظر ذخایر سنگ ساختمانی رتبه چهارم در دنیا را به خود اختصاص داده است. در این میان خراسان رضوی از نظر تنوع و ذخایر، رتبه یک کشور را داراست. 

به گفته کارشناسان حجم بازار جهانی سنگ ۳۵ میلیارد دلار است که سهم ایران از آن کمتر از یک درصد است. که با توجه به پتانسیل‌های بالای کشورمان در این حوزه چندان قابل قبول نیست. به تازگی دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ در مشهد با حضور برخی ازهیات‌های خارجی برگزار شده است. برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند در راستای معرفی ظرفیت‌های این صنعت در خراسان رضوی تاثیر گذار باشد.

پتانسیل بالای صنعت سنگ ساختمان در کشور

حامد زارع، مدیرعامل سنگ هزار و یک درباره برگزاری این نمایشگاه و تاثیرآن بر معرفی پتانسیل‌های صنعت سنگ ساختمانی بیان می‌کند: صنعت سنگ ساختمان پتانسیل خوبی دارد و در حال حاضر محصولات سنگ ساختمانی به کشور‌های اطراف به خصوص کشور‌های خلیج فارس صادر می‌شود.

وی درباره چالش‌های صنعت سنگ ساختمان ادامه می‌دهد: در صنعت سنگ ساختمانی به برخی مواد تولید وابسته هستیم که از چین وارد می‌شود. اگر این موارد بومی شود و با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه شود قیمت تمام شده محصولات ما نیز کمتر خواهد شد اگرچه اکنون از لحاظ قیمت سنگ ساختمانی از کشور‌های دیگر قیمتمان مناسبتر است، اما این موضوع در بحث فروش برایمان مزیت دارد.

زارع درباره برگزاری نمایشگاه تصریح می‌کند: شرکت در نمایشگاه صنعت سنگ مثمر ثمر بوده و بازدیدکنندگان بهتر می‌توانند محصولات را از لحاظ قیمتی سنجش کنند.

اختلاف قیمتی بین ریال و دلار دستگاه‌‎های خارجی را گران کرده است

 درادامه رضا بهبودی، فعال صنعت سنگ ساختمانی درباره تامین نیاز داخلی کشور برای ماشین آلات سنگ ساختمانی بیان می‌کنند: محصولات شرکت ما دستگاه‌های حمل و جابه جایی و ترمیم برای کارخانه‌های سنگ بری و ... است. تمام محصولات تولیدی ما ۱۰۰ درصد با مواد داخلی تولید می‌شود. به خاطر اختلاف قیمتی بین ریال و دلار دستگاه‌‎های خارجی آنقدر گران شده که پیمانکارها، کارخانه‌ها و... تلاش می‌کنند تا از ماشین‌آلات ایرانی استفاده کنند. خوشبختانه به خاطر تحریم این ابزار‌ها بومی سازی شده است. برای ساخت برخی از این دستگاه‌ها از موارد داخلی جایگزینی استفاده شده است.

وی درباره برگزاری نمایشگاه برای معرفی محصولات صنعت سخت ساختمان عناون می‌کند: بزرگترین مزیت این است که فعالان صنعت سنگ ساختمان از ظرفیت‌های یکدیگر آگاه می‌شوند تا حجم تولید و نوع تولید را به همان سمت سوق دهند.

پتانسیل‌های صنعت سنگ در کشور بالفعل نشده است

جواد استادمحمدی، مدیر فروش شرکت سرچشمه در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز بیان می‌کند: شرکت ما با استاندار‌های بین المللی محصولات را تولید و صادر می‌کند. سنگ ساختمانی بخشی از مواد معدنی است و این محصول پتانسیل‌های زیادی دارد.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه پتانسیل‌های این صنعت در کشور بالفعل نشده و این قابلیت وجود دارد تا کار بیشتری در حوزه صنعت سنگ در کشور انجام شود.

استاد محمدی با اشاره به مشکلات واردات ماشین آلات استخراج مواد معدنی بیان می‌کند: برخی از قطعات ماشین آلات به کشور وارد نمی‌شود و همچنین ماشین آلاتی که وارد می‌شوند به دلیل اینکه دست دوم هستند باید اورهال شوند این در حالی است که چندین سال دستگاه‌ها در کشور‌های پیشرفته استفاد شده است و دچار استهلاک است. همچنین در نمایشگاه‌های داخلی از ۵ درصد پتانسیل موجود استفاده میشود و برنامه ریزی دقیقی برای برگزاری نمایشگاه صورت نمی‌گیرد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->